Bolesti zad – příčiny a léčba

Bolesti zad patří k nejčastějším civilizačním chorobám. V současné době neexistuje člověk, který by se nikdy nesetkal ve větší či menší míře s bolestmi pohybového aparátu. Dalo by se říci, že člověk, kterého nikdy nebolela záda, je výjimkou.

Hlavní příčinou bolesti zad je špatné držení těla. Pro naše záda je špatné dlouhé vysedávání u počítače v shrbené poloze a poté ještě doma na gauči či v křesle. Kulatěním zad v bederní oblasti si způsobujeme tlak na meziobratlovou ploténku, která je vytlačována dozadu směrem k míše a kořenovým nervům. Výsledkem čeho vznikají chronické bolesti zad či dokonce výhřez ploténky. Taktéž zádům vadí jim jednostranná zátěž při sportu či při zvedání těžkých věcí. Trpět mohou i vinou silné klimatizace či následkem průvanu.
Netřeba zapomenout, že na záda ve velké míre vplývá stres, který se nejčastěji projevuje v oblasti šíje (ve svalech se hromadí kyselina mléčná, což vnímáme jako bolest).

Když bolest neustupuje v průběhu pár dnů, většinou člověk jde za obvodním lékařem, kteří povětšině případů naordinuje klid na lůžku, obstřik nebo jinou medikamentózní terapii. Tam právě nastává problém. V průběhu „klidu“ pacient většinu času leží, z čehož pohybový aparát slábne. Někdy doktor předepíše dlouhodobé nošení fixačního pásu, čím ještě více dochází k oslabení svalů a vazivového aparátu. To ale samozřejmě my, jako fyzioterapeuti nemáme rádi. K nám se pacient dostane většinou až po půl roce i víc, kdy se bolesti zad neustále vracejí, nebo dokonce stále přetrvávají. Následně až vhodně zvolenou individuálně sestavenou pohybovou léčbou spojenou s manuálními technikami je možné odstranit bolesti zad a to dlouhodobě.

Tímto bych chtěla vyzvat všechny lidi, kterých trápí bolesti zad, aby nečekali až se záda „spraví sama“, ale vyhledali zkušeného fyzioterapeuta.